Igaz, hogy a gép beállításokról szerettem volna írni, de a cikk írása közben jöttem rá, hogy ez mégsem annyira egyszerű dolog. Ahhoz, hogy egy gépet a megfelelően be tudd állítani, ismerned kell egy rakat dolgot, máskülönben csak egy olyan instrukciót követsz, amit valaki leírt.
Szeretném, ha már úgy kezelnéd a gépedet, hogy tudod, hogyan és miért állítod azt, amit kell. Így később sem okoz gondot az, ha a munka közben valami változás történne.
Tehát remélem nem untatlak, hogy nem térek rá azonnal a lényegre, és ugyanolyan érdeklődéssel olvasod ezeket a sorokat is, mint ahogy eddig tetted.
Jó, ha ismered az emberi testet. A bőr, az izmok, és csontok felépítését, a dinamikát, és ezek viselkedéseit. Nem mindegy, hogy mit hová helyezel el, mert megbontja azt a sziluettet, amit egyébként építenie kellene. Ezért mondja sok tetováló, hogy tetoválásnál előbb tanulmányozd az emberi testet .
De nézzük sorban!
Az alább felsorolt, ábrázolt képek szintén csak ötletadók. Egy tipp, amit gyakran alkalmaznak, illetve ésszerű, ha így alkalmazzuk.
2. Elhelyezkedés, dinamika
3. Szín
4. Megvilágítás
5. Méret, alak
Fény-árnyék, kontraszt
Bármilyen tetoválást készítünk, ügyeljünk a helyes kivitelezésére. Egy mintának akkor is hatásosnak kell lennie, ha messziről nézzük, és akkor is ha közelről. Nem jó, ha csak egy pacaként hat, illetve ha annyira részletes, hogy magában a szín kavalkádban veszünk el.
Kell találnunk egy fő részt, amit ki szeretnénk hangsúlyozni. Ezt a stilizált mintáknál (nonfiguratív, egy ábrából álló kisebb minta) az elhelyezésben és a test dinamikájával érhetjük el.
Ez a fő rész, a tetoválás központja. Fények – árnyékok, azaz sötét, és világos színek helyes elegyével elérhetjük azt a hatást, amit szeretnénk. Amit háttérnek szánunk, az maradjon háttér, ami előtérbe kerül, az elöl legyen. Hogyan?
Képzelj el egy fehér vászont, melynek közepére ecsettel odapöttyentünk egy kis fekete színt. Ha közelről, ha messziről nézed, biztos, hogy nem tudod figyelmen kívül hagyni ezt a változást. Ez fordítva is – fekete alapon fehér pötty – is igaz. Gondolkodj így a tetoválásban, illetve előtte a minta megrajzolásában is. Maga a fő téma legtöbbször a minta közepére esik. Ez már egy kiindulópont. Ahhoz, hogy jobban kiemeld (függetlenül a színétől, fényerejétől, kontrasztjától) igyekezz pont az ellenkező dolgot használni a kitöltésének, hátterének.
Példák:

Elhelyezkedés, Dinamika
A legkisebb egyszerű mintától, a legnagyobb bonyolultig jó, ha tisztában vagyunk, hogyan helyezzük fel a vendégünk bőrére. A dolog olyannyira bonyolult, hogy magam sem tudom, hogy kezdjek bele.
A legésszerűbb dolog, ha felsorolom azokat a testfelületeket, ahol figyelnünk kell témánk alkalmazására.
Fej
Bár pont ez az a testrész, amire ritkán szoktak tetoválni, mégis jó, ha tisztában vagyunk, hogy helyezzünk el rajta egy-egy mintát. Az első szempont, hogy figyelembe vesszük a fej alakját, a haj terjedelmének vonalát. Ha a minta csak a fejtetőn, a fej oldalán, vagy hátul helyezkedik el, alapjában véve egyszerű dolgunk van.
Próbáljunk meg kihasználni a gömb alakú formát.
- Szemben
Mivel az arcunk is szimmetrikus elhelyezkedésű, jó, ha a fejen lévő minta is szimmetrikus lesz, függetlenül attól, hogy maga a minta is szimmetrikus, vagy nem. Értem ezalatt magát a formát. Lehetőleg a bal oldalon ne lógjon tovább, mint a jobb oldalon. Középen összeérve alkothat csúcsot, kúpot, vagy egyszerű ívet is. A lényeg, hogy a formát kihasználva alakítsuk magát a mintát is.
Ha kisebb mintáról van szó, akkor is próbáljuk meg a dinamikát kihasználva olyan helyre helyezni, ahol jól mutat.

- Oldalt
Fül mögött követi a fül ívét. Szemöldök fölött annak az ívét. Halántéknál használjuk ki a járomcsont, és homlokcsont szemünk mellett található ívét, illetve az alsó halánték vonalat (inferior temporal line)
Fülre, fülbe tetoválni elég kényelmetlen, mind a tetoválónak, mind a tetováltnak. Gyönyörűen kihasználhatjuk az íveket, porcokat, töréseket. Javasolt az egyszerűbb, stilizáltabb minta, mert a fülön lévő bőr gyakran cserélődik, így „szétmászhat” a tetoválásunk
Az állkapocs csont is szerepet játszhat az ívekben. Kihasználhatjuk a rágóizmokat, hogy a tetoválás beszéd, vagy rágás közben életre keljen.


- Hátul

- Arc
De nézzük a mintákat.
A legismertebb arctetoválások, a moko-k. Törzsi jelleggel megáldott primitív nonfiguratívok. A homloktól az orron át az állig tarthatnak. Legtöbbször csak az egyik oldalon van, de előfordul annak szimmetriája is.

Fontos kihangsúlyozni az egyformaságot, mert eltérő mintával magát az arcot is elcsúfíthatjuk. Kisebb mintákat a homlokra, vagy szem sarkokra/halántékra helyezzünk. Ezzel hangsúlyozván a szemeket, mintegy díszítvén azokat. Figyeljünk arra, hogy bármekkora mintáról van szó, ha arcra kerül, az a terület kihangsúlyozódik. Az orrára, állára, arccsontjára helyezve a tetoválást, a terület optikailag megnövekszik. Főleg, ha erős, kontrasztos, élénk színeket használunk.

Test
- Nyak


- Mellkas, Mellek
Női részről a mellek nagysága formája is számít. Ha optikailag is fel szeretnénk turbózni a méretüket, akkor kis cicire, kis mintát, nagy mellre nagy, vagy világos mintát varrjunk. (Itt lép életbe a fehér vászon, fekete pont elmélet)Ha egy nőnek kis melle van, de szégyelli, érdemes kis mintát tetoválnunk rá. Így maga a minta nem nyomja el a méretbeli különbségeket. Ha nagy a hölgy melle, és kisebbet szeretne, egy egész melles tetoválás elnyomná a méreteket. Ez persze nem mindig működik. Próbálkozhatunk a minta ívével befelé haladva csökkenteni a méretet, illetve a hely is fontos, mennyire tesszük le, illetve fel a tetoválást. Ha elhelyezkedésben tér el, akkor a kifelé álló melleket befelé húzzuk, a mintával.

Férfiaknál is a mell nagyságát mérve igazítsuk a mintát. Lehetőleg középre, vagy a szegycsont, kulcscsont, illetőleg a mellbimbó felé. Iránya az izomrostok elhelyezkedése, vagy a mell alsó íve szerint a legoptimálisabb. Kiterjeszthetjük váll, vagy nyak felé is, viszont próbáljuk meg az izom, vagy a csont irányokat betartani!
Az izomrostok, vagy a csontok irányára épp merőleges minta is szépnek számít!

- Lapocka, Hát

Ha csak fél-hátas képről van szó, próbáljuk az alsó lezárást a gerincoszlop felé irányítani. Segítségünkre lehetnek ebben a bordák, és a trapézizom. Egyoldali hát tetoválás esetében arra kell törekednünk, hogy ne lógjon a minta túl a gerincoszlopon. Ha mégis így kívánja a minta, akkor azt a gerinc közepén tegyük meg úgy, h megmarad az ív, és az arányosság. Másik nagy lehetőség - a terület nagyságából adódóan - az „S” alakú minták felhelyezése. Megmarad a vállaknál, és a csípőnél is a kellő ív. Ráadásul az áthaladási pont a gerinc közepére esik. A teljes hátas tetoválásnál a lezárásokra kell figyelnünk, mert a terület elég nagy a kreativitásunk kiéléséhez.


- Karok, Vállak


Az alkar belső része vízcsepp formájú. A csukló felé vékonyodik, így iránya adott. Illetve gyakori hely az alkar külső részére tetoválni. A könyök, és a csukló csontjai között húzott egyenes lesz az vonal, amin alkothatunk, azaz az singcsont. Leggyakrabban ide készítenek feliratot.

- Csípő

- Has, Szemérem

Ha oldalról indul a minta, az alsó íve a szeméremdomb felé irányuljon. Ha a tetoválás túlnyúl a hason, szintén a szeméremdomb, és a combok találkozása adja az irányt. Ilyen mintát szintén gyakran kérnek a nők, és a férfiak egyaránt. Magán a szeméremdombon lehetőleg tartsuk be a szimmetriát, illetve ne nagyon terüljön el a combok felé.

- Fenék

- Combok, Lábszár
A comb oldalán ennyire nem kell figyelnünk az alakra. Egyszerű tojásdad, vagy szintén vízcsepp alakban bármit elhelyezhetünk.


A vádli a legnépszerűbb hely a lábszáron. A térdhajlattól lefelé haladva vékonyodik a láb, egészen a bokáig. Ezt a formát kihasználva egy fejjel lefelé formált vízcsepp az eredmény. Ezen alakon belül elhelyezhetjük a tetoválást. Oldalt szintúgy járunk el. Kisebb minták esetében célszerű a lábszár közepe, és a bokacsont közé helyezni a mintát. Ha vastag a boka, inkább húzzuk szét a tetoválást. A lábszár szemben lévő részénél a sípcsont vonalát használhatjuk ki. Fel is használhatjuk, illetve ki is hagyhatjuk. A vízcseppforma itt is él. Plusz, folytathatjuk a lábfejen is tovább a tetoválást.

- Láb-és kézfejek


- Könyék,és Térd
Szín
Számomra az egyik legmeghatározóbb dolog a művészetben a színekkel való játék. Talán ezért is nem a kedvenceim a fekete-fehér minták.
Gravity barátnőm színelméletes cikk, az alap olvasmány a további soraim előtt. Lehetőleg olvasd át többször is.
http://tattoopark.info/viewtopic.php?f=23&t=176&start=0
Ezek alapjaira épül az én kiegészítésem.
Tudjuk, mi az az öt szín, amiből bármely más színt ki tudunk keverni. Ez azért fontos, mert tudunk saját magunk segítségére is bármely árnyalatot elkészíteni.
A másik fontos dolog a komplementer fogalom:

„Kiegészítő színpároknak (komplementer színek) nevezzük azokat a színpárokat, amelyek a hatosztatú vagy tizenkét osztatú színkörben egymással szemben helyezkednek el. Additív színkeverésben szürkét eredményeznek (kivéve a vörös és zöld keverékét, ami barnát eredményez).”
Hogy megértsétek ezt a részét a cikknek, merüljetek el a színek világában. Sajnos csak néhány tanáccsal tudok szolgálni, mert nem akarok annyira belemerülni. Egy egész könyvet lehet a színekről írni. És ha jól tudom, van több is. Keressetek utána.
Tippek:
Fekete – fehér:
Egy fekete fehér mintában nem csak feketét használok. A tubusból kitöltött lesz az alap, készítek egy 50/50%-os, és egy 20/80%-os vizes hígítást is. Egy teljesen sűrű fehéret, és egy 20/80%-os fekete-fehér keverést is. Ezekkel az árnyalatokkal teljesen életszerű mintát lehet készíteni.
Előtte persze tapasztald ki a vizes hígítást különböző százalékban, és különböző tűkkel is.
A FF munkáim legtöbbjébe használok fehér derítést. De lehet szép munkát végezni pusztán csak vizes feketével is. Több infó erről a „fehér festék” c. cikkemben.
Sötét – Világos színek:
Gyönyörű kontrasztot tudsz elérni ha sötét színek mellé világosakat pakolsz, és nem csak árnyalsz.
A tetoválásnak mélysége lesz, és élettelivé válik.
Komorrá teheted a hideg színekkel:

„a kék, a fehér, az ólom, az ezüst , és a fém színe, valamint a kék és a fehér összekeveréséből származó színek, tehát a viola, is ilyen szín, sőt a kék és a sárga keveréséből származó zöld is, ha benne a sárga fölött a kék uralkodik, vagy ha a kék és a sárga mellé még fehéret is keverünk hozzá. Minél világosabb a kék, annál hidegebb, de minél közelebb van a zöldhöz, annál kevésbé hideg. A világos piros is hideg. De egyenlően világos kék és piros közül az utóbbi sokkal kevésbé hideg, mint az előbbi.”
Vidámmá teheted meleg színekkel:

Sárga, piros, narancs, bíbor, vörös.
A telítettség csökkentésével szintén komorabb hatást tudsz elérni. Ennek növekedésével pedig élettelivé teheted.
Pasztell színekkel lágyabb, kellemesebb hatást érsz el.

Szimbólumokkal, egészséggel, égtájakkal, és rengeteg más dologgal hozzák a színeket kapcsolatba. Felhasználják az öltözködésben, lakberendezésben, és a többi…
Ha lehetőséged adódik rá, nézegess festményeket, de több stílusban. Figyeld meg Salvador Dalí hányszor felhasználja az okkert, sárgát a szürrealista képeihez.
Munkácsy képei pedig iszonyatosan kontrasztosak, sötétek, mégis élnek. Hasonlítsd össze a Golgotát az Apa születésnapjával.


Bár mindkettő sötét, érzed köztük az érzelembeli különbséget. Miért? Mert az Apa születésnapja képen nagyon jó helyre tette a világos színű abroszt, illetve a fehér ruhás nőt, míg a Golgotán minimális a színhasználat, és a kép jobb felső sarkára összpontosított. Na de ebbe tényleg nem akarok belemászni. Ez már majdnem művészet történet.
Csontváry K. Tivadar viszont igen bátran, és merészen alkalmazza a színeket. Hatása nem is marad el. Rengeteg meleg hatású képe van, mégis kicsit őrült beütést kelt.
Komolyan mondom, érdemes a nagyok képeit nézegetni, elmerülni bennük. Ezzel is fejlesztitek látásmódotokat.
Illetve a híresebb művészek tetoválásait is.
Erős kontúrral kiemelsz, lehet bármilyen színű. Fehérekkel kiemelsz, sötétekkel mélyítesz. Komplementer színekkel való játék pedig erőssé, feltűnővé varázsolja a mintát.
Megvilágítás
Rengeteget változtathatunk egy-egy képen, ha a megvilágítási effektusokkal játszunk. Sokat nem akarok írni róla, de az alábbi példával teljesen megértheted a lényegét.
Adott egy arckép. Felhasználva a meleg színeket, és egy szemből, félig oldalról történő megvilágítást, egy nagyon kellemes, aranyos képet kapunk.
Ellenben a hideg színek, és egy alulról irányuló megvilágítás ijesztővé, gonosszá varázsolja ugyanezt az arcot.

Méret, Alak
Annyit nem, mint a színekkel, de a mérettel, formával, és alakkal is rengeteg dolgot el lehet érni. Akár felhasználjuk a test dinamikáját, akár nem.
Példákat írok, így érthető lesz:
Egy csillag alak jobban mozog, mint egy egyszerű kör. A sugarak irányt mutatnak a tetoválásnak. Testek mozgásábrázolásával szintén életre kelthetjük a munkánkat. Egy karddal lecsapó harcos páncél, és fegyver mozdításával agresszívabb hatást ér el, mint egy helyben álló társa.
Légi dolgoknál a bemozdítás is nagy segítségünkre lehet. Például a madarak szárnya, vagy egy repülőgép propellerje.
Gömbölyded, örvénylő dolgokkal lágyságot sugározhatunk, míg a hegyes, csúcsos dolgokkal épp keménységet.
Vegyük az elemeket:
Víz ábrázolásakor a hullámok, buborékok, vízcseppek mind mozgásra késztetik a szemet. Ha a színeket is jól választod meg hozzá, egy tökéletes alapot építhetsz vele. Folyhat lefelé, vagy kitörhet egy sziklából. A mozgását a minta alakjával érjük el.
Tűz. Minél magasabbra csapnak a lángok, annál nagyobb lesz a minta. Egy robbanás feltetoválása – szintén jól megválasztott színekkel – mozgást eredményez.
Egy szobor, vagy totemoszlop mozdulatlan. Igyekezzünk az előbb említett helyekre pontosan felhelyezni. Színei a szürke, barna, fekete, fehér. A háttérben hóvihar.
Ha pelyhekben hullana, a tetoválás iránya fentről lefelé történne. Semmi mozgás benne. Vihar, szélfújás esetén felhasználhatjuk az „S” alakot, vagy körbetekeredhet az adott testrészen is. Ha az „S” közepén megnöveljük a hópelyhek méretét, méginkább hozzájárulunk a dinamikához. Nem nyúltunk a fő mintához, hiszen csak egy szobor, mégis él, a háttér miatt.
Ha ezt a mintát meleg színekkel, és naplementével látjuk el, egy nyugodt, kellemes képet kapunk, ami élettelivé válik az egysíkú sugaras irány, és a rengeteg vörös, sárga miatt. Kevés zöld mohával megbontva a szobrot – komplementer (zöld-piros) -mégjobban, élni, mozogni kezd a minta.
Remélem így érthető, amit leírtam.
Olyan íratlan szabályok ezek, melyre az évek során szerzett jó, és rossz tapasztalatokból jössz majd rá.
Addig is láss, ne csak nézz! Figyeld a környezeted, mert minden él, mozog, és hatással van egymásra! Figyeld a filmeket, milyen színeket, formákat használnak egy-egy kategóriánál. Horror, és vígjáték. Csak hasonlítsd össze!
Hidd el, egy idő után minden rutinból megy… feltéve ha érdekel !