Technika óra

Levelezés

Kicsit rendhagyó lesz ez a bejegyzés, mert az e-mailekben érkezett gyakori problémákat fogom górcső alá venni.

Sokan írtatok, és legtöbben hasonló kérdéseket is tettetek fel, így gondoltam, hogy megosztom most mindenkivel – persze névtelenül – hátha ezekből is tanul majd valaki.

Két lelkes tetováló levelét használnám fel. Szó lesz a fakulásról, utókezelésről, és néhány apróbb technikáról.

A neveket, adatokat szándékosan hagytam ki.

Üdv Nail!

XY vagyok. Az utóbbi hónapokban ismerkedek gyakorlati szinten is a tetoválással,

de elég nagy falakba ütköztem. Egy elkészített tetkóm, mindig szép, ha friss, de a gyógyulásnál hatalmas

rétegekben hámlik le az egész felület, veszítve ezzel a festék erősségéből, miegymás. Nem tudom, hogy

mi lehet a baj. Félköríves magnummal szoktam árnyékolni, úgy, hogy hátrafelé húzom a bőrön.

Kínai gépem van, nagyjából kezdek ráérezni a különböző testrészek különböző tetoválási technikájához,

de mégis van egy kis gikszer.... Talán a festék rossz? De nem hiszem... Eternal, fekete, nagyon dicsérték, szóval szerintem az nem játszik. Nem sértem fel annyira a felületet, hogy kijöjjön gyógyulás közben a festék, 1 hét alatt általában már le is játszódik a seb-begyógyulási folyamat. Azért félköríveset használok, mert állítólag, sokak tapasztalatai alapján ez idomul a legjobban a bőr ruganyosságához.

Köszönöm!

Szia!

Még lenne pár kérdésem, mielőtt 100%-ban tudhatnám a probléma okát. Az első, hogy nem írtad, kire tetoválsz. Magadra, vagy másra. Ha másra, akkor nem biztos, hogy magadban kell keresned a hibát. Kérdezd meg, hogy mivel, és hogy kezeli az adott tetoválást. Egy-egy kenőcs, vagy túl - ill. nem fóliázás is produkálhat hasonló dolgokat. Lehet a festék nem , vagy ritkán/kevésbé összerázása a tetoválás előtt. Illetve jó, ha minden nap, vagy minden másnap - ha nem használod a festékeket - néha meg-megrázogatod őket, h ne üljön le a pigment az aljára. Tehetsz az üvegbe egy-két letisztított csapágygolyót is. Segít a felrázásban.

A félköríves magnum, és a magnum között elég nagy a különbség. Ez evidens. Ezért mindkettővel másképp kell bánni. A félköríves leginkább a nagyobb árnyalásoknál hasznos, míg a sima magnum inkább a telítéseknél. Azt sem említetted, hogy satírozol, vagy árnyékolsz. mert húzni árnyékolásnál szoktunk. Apró köröcskékkel előre tolva pedig satírozni, telíteni.

A kínai gép nem befolyásoló tényező. Hacsak nem az ütőtáv rosszul beállított mérete, vagy a túl sok feszültség miatt. Ezek erőssé tehetik a gépet, és tudnak úgy roncsolni, h észre sem veszed. Ha sokáig szöszmötölsz egy területen is lehet ilyen problémád, mert akkor inkább kifelé távozik a festék, mintsem benn maradna.

Ha túl sok víz éri a mintát is lehet vele ilyen gond, mert jobban varasodik. Ezt a minta befejezése után értem, miután a kliensünk otthon ápolgatja.

Hirtelen ennyi jutott eszembe. Remélem tudtam valamit segíteni. Ha nem, írd re részletesebben a problémát, és csak kiokoskodjuk valahogy :)

Üdv: Nail

Egyébként, hogy kicsit leszűkítsem a problémám határait, csak egy kliensemnél jelentkeztek ilyen problémák.

Elég masszív, mackós alkat. A mellére, és a váll környékére tetováltam, de egyszerűen nem maradt meg benne rendesen a tinta. 45 éves létére úgy néznek ki a tetkói, amiket csináltam neki, mintha 12 éves korába csináltatta volna. Egészen hasonló volt a szitu egy vádli tetkónál. De ugyanakkor pedig más tetkók tök jól sikerültek. Tetoválok a saját lábamra, volt már szerencsém egy derékhoz is, miegymás, és tényleg tök szépen megmaradtak. Miért van az, hogy a saját lábamra készített tetkó szépen megmaradt, míg a máséra csinált nem? Azokat a tanácsokat adtam neki, amivel én szoktam ápolni a tetoválást a gyógyulási fázisában. A tetkó elkészültével letörölgetem, várom míg leáll a levedzés, aztán meg napi 3x bephanten plus kenegetés, fóliázás nélkül. Én amit alkalmazok, és amit mondok is, hogy víz ne érje, míg friss. Varosodás közben se, mert eláztatja, de friss állapotban pláne ne. Ezzel minden más tetkó szépen begyógyult, nem fakult, beleértve a saját magamnak készített tetkókat is. Miért van az, hogy egyik jól megmarad, másik nem? És tényleg, az én lábamon megmaradt, az övén nem. Szerintem csak egy dolog jöhet szóba, hogy nem tartják be rendesen az előírásaimat, de ha nem ez, akkor mi???

Engedd meg, hogy képekkel is illusztráljam az eddigi leveleinkben elemzett problémát.

Ezt a tetkót csináltam a vádlim környékére. Még nem esett le teljesen a var a tetoválás alsó részén, de a többi helyen már igen. A kép bal oldalánál, az a kis bibi, azt a borotvával vágtam el, mielőtt nekiálltam, szóval azzal nem kell foglalkoznod. :D Semmi egészségügyi károsodást nem szenvedtem. Nincs irritáció, vagy fertőzés, csak hát ilyen a végeredmény. Nem tudom, hogy mit csináljak. Kínai a gépem, és olvastam a minap egy cikket a Tattoo Park fórumán ezekről. Mellékelem azt is, kíváncsi vagyok, mi a véleményed róla. Általában mindig úgy tetoválok, hogy a gépnek mindig egészséges, folyamatos hangja legyen. Itt-ott meghúzom imbusz kulccsal. Árnyékolásnál lejjebb veszem a kakaót a trafón. Igazából ennyi beállítást csinálok rajta. Maga a tetkó egyszer használatos 7es kontúrral (1007RL), és egyszer használatos 11-es lapos (1211F) tűvel csináltam, rájuk méretezett, egyszer használatos, egybeillesztett csőr+markolat "fejekkel". A felületre vazelint vittem fel, mielőtt nekiálltam, és ha már nagyon nem láttam semmit, letörölgettem egy kis vízzel hígított zöld-szappannal (Clarasept). Próbáltam minél jobban feszíteni a bőrt. Már amennyire lehet egy ilyen husis részen. Mikor elkészült, törlőpapírral tunkolgattam, míg el nem állt a levedzés. Amikor elállt, vékonyan bekentem Bephanten Plussal. Időnként levágtam egy-egy aloe-vera levelet, és a nedvével átkenegettem. Víz abszolút nem érte, a lábamat kilógatva fürödtem, tusoltam. Nem fóliáztam, és nem érte se szoli, se testápoló. A friss tetoválás elkészülte utáni naptól kezdődően napi 3x kentem Bephanten Plussal, és mondjuk napi egyszer, egy kis aloe-vera. Ügyeltem arra, hogy soha ne legyen túl száraz, de ne is legyen eláztatva a seb. Most, egy hét után potyog le róla a var, és majdnem sírva fakadok, amint látom, hogy a Starbrite 2 Turbo Black-kel szén feketére satírozott részek, és a körvonal, zsenge szürke árnyalatúak. Semmi más bajom nincs vele, csak annyi, hogy sokkal halványabb az egész tetoválás színe, mint amilyennek, gondolom én, lennie kellene.

Bízom benne, hogy találkoztál már ilyennel... :)

Előre is köszönöm szépen a fáradtságod, és a segítséged. :)

Helló!

Bocsi, h csak most tudtam válaszolni...mindig van valami ami miatt nem tudok pontos lenni :)

Látod, így már elég kerek képet kaptunk a problémádról. Mélyebben is ki lehet vesézni a dolgokat. Először az előző leveledre válaszolnék. Írtad, hogy van egy emberke, akire nehezebben lehet dolgozni. Elöljáróban annyit, hogy találkozni fogsz még ilyenekkel :) Említetted, h kicsit husisabb, és már nem mai gyerek. Itt mind a két tényező gyönyörűen közrejátszik abban, h problémát okozzon. A bőr minél ernyedtebb, idősebb, annál kevesebb vitamint tartalmaz. Úgy képzeld el, mint egy gyümölcs héját. Mellé, ha zsírosabb, husisabb, több folyadék, úgynevezett sejtnedv keletkezik. Ez a szervezetnek ilyen esetben egy védelmi mechanizmusa. Sajnos tetoválás szempontjából nem előnyös. A bőr ilyen esetben még jobban próbálja az idegen anyagokat eltávolítani a szervezetből. Ezáltal a festéket is. Sőt, megkockáztatom, hogy kicsit kellemetlenebb volt ezen kliensednek a beavatkozás, mint másnak. És mivel több, mint negyven volt, kicsit "érettebb" volt a bőre, mint a többieknek. Igen, idősebbekre nehezebb dolgozni, mint a fiatalokra. Mintha alig menne bele festék, sőt, gyakran vérzik is. Ugyanez a probléma jelen van a testépítőknél is. Annyira fel van vizesedve az irharéteg, hogy a festék nem képes bennmaradni rendesen. Tehát, aki idősebb, illetve kövérebb, vagy izmosabb, ezek a problémák elő fognak jönni. Megoldás? Mindenkinél más-és más. Amire feltétlen figyelj oda, hogy lassabban, kimértebben, és pontosabban dolgozz. Egy-egy területet jól bedolgozva, de kevés ideig kell "bűvölni". Az első 10-20 ilyen vendéged után bele fogsz jönni :)

A te tetoválásod még összefügg ezekkel a dolgokkal. Az első az utókezelés, amibe egy kicsit beleszólnék. Egy friss tetoválásnak még jót is tesz a víz. Segíti eltávolítani a felesleget, fellélegzik, frissebbnek érzi a kuncsaft. Sőt, továbbmegyek.. minden kenőcsözés előtt jó, ha átmossa gyengéden claraseptes langyos vízzel. Így eltávolítja a fel nem szívódott kenőcsöt, és a vele járó baktériumokat, "koszt" is. A fóliázás pedig a varasodás ellen jó. Igen, nem jó, ha egy tetoválás nagy varral jár. Így több festék távozik el, tehát fakóbb lesz. Persze jól írtad, hogy áztatni, napoztatni, szoláriumoztatni, vakargatni, túl kenegetni nem jó. Ezek mind rontó tényezők. De hidd el, hogy a víz, és a fólia mindebben segít. Illetve van még egy dolog, amit jó, ha tudsz. A bephanten kenőcs, amit használunk két fázisú. Egyik a Bephanten plus, másik a sima Bephanten. Előbbi hámosító, és gyulladáscsökkentő, míg a sima bephanten csak hámosít. Gondolj csak bele. Azok az összetevők, melyek gyulladást csökkentenék a gyógyulási folyamat középső, és végső fázisában nem túl ajánlatosak, mivel a szervezet már úgymond elhárította a gyulladás kialakulását. Ezért szoktam csak a gyógyulás első fázisában (1-3 nap) ajánlani a Plust a fóliával együtt. Napi min 2-3 alkalommal, mivel a bőrön lévő pólusok akkor a legtágabbak, legsebezhetőbbek. Miután kicsit összehúzódtak, elhagyhatjuk a fóliát, és kenhetjük csak sima bephantennel. Így nem varasodik, nem gyullad be, fellélegzik, és gyönyörűen legyógyul. Ezek az instrukciók PONTOSAN BETARTVA egy tökéletesen legyógyult szép tetoválást eredményeznek. Ha a vendég ezt nem így tartja be, akkor jön panaszkodni, hogy kifakult, kidobta, stb...

Igen, sok dologtól függ egy-egy tetkó elkészítése, de igyekszem mindet leírni a cikkekben. Így arra kérlek téged is, hogy ha van valami ötleted, kérésed, miről szeretnél olvasni, írj bátran :)

Akkor most a másik levél, az előzmény itt nem lényeges:

Hello.

Hát köszönöm a válaszodat nem fontos hogy késve írtál.

Szolnok nem itt van de szerintem megoldható lehetne hogy elmenjek,mert nagyon érdekel ez a szakma és ezért képes vagyok mindenre!

Szóval jó volna egy kis segítség mindenképpen. Amit meg olvastam a neten tőled azok nagyon jók voltak és érdekesek, sok mindent hasznosítottam is onnan, amit írtál. Szóval a részemről nem a levegőnek írsz.

Ha küldök képeket mondasz véleményeket rá? Vagy nem tudom mit lehetne még...szóval építő jellegű kritikát?

Üdv XY

Hali!

Megkaptam a munkáidat!

Vannak közte elég jók! Nem tudom, h Te rajzolod-e mindet, de jó néhány kreatív melót sikerült összehoznod! Két dologra hívnám fel a figyelmedet!

Az első, hogy rajzolj, másolj sokat, hiszen a tetoválás alapja a rajztudás! Minél nagyobb a birtokodban lévő, annál nagyobb sikereket érsz el! Ezért, ha teheted, amikor szabadidőd engedi, mindig rajzolj, vagy figyeld a nagyobb, ismertebb művészek munkáit! Próbáld meg kitalálni, hogyan építettek fel egy-egy komplexebb festményt, grafikát. Néha elég, ha csak gondolatban játszod le a műveletet. Ha valamelyik nagyon megtetszik, akkor próbáld meg gyakorlatban is alkalmazni!

És itt most tényleg a nagyobb, régi művészekre gondolok, és nem a kortárs tetoválókra, vagy tetováló mintákra. Szélesítsd a látóköröd több stílussal: gótikus, reneszánsz, impresszionista, realista, kubista, etc. Ezek mind a látásmódodat bővítik, minek alapján több-és több világot, lehetőséget fedezhetsz fel. Keress fel könyveket, vagy régi művészettörténeti anyagokat. Akár neten is. Ha olvasgatsz, és elmélázol egy-két alkotáson, már egy jó pont, hiszen mind azért készült, hogy a szemet, és az elmét gyönyörködtesse.

A másik a technika. Írtad, hogy le vagy ragadva egy szintnél, és szeretnél tovább lépni. Nekem úgy tűnik, hogy kicsit "kapkodsz" a tetoválásoknál. De miért? Nem kell sietned! Még az apróbb, kevésbé bonyolult minták is érdemeljenek akkora figyelmet, hogy több időt szánsz rájuk. Az árnyékolásoknál ne csak egy tónust, vagy elegyet használj. Például egy egyszerű fekete-fehér mintához én legalább 4-5 kupaknyi festéket használok. Egyik hígabb, másik kis fehérrel vegyítve, szürkébb. Ha a tónusra tónussal válaszolsz, egy szép, összetett/mosott átmenetet kapsz. Illetve ne csak egy irányból húzd a gépet, mert "szálas" lesz. Mentségedre legyen mondva, hogy a telítéseid szépek, egyenletesek. Ha kifogsz egy komplexebb, bonyolultabb melót, adj magadnak is időt, hogy agyban konstruktivizáld a folyamatát. Mit, mire, és hogyan építs. Ez annyira fontos, mint a festészetben lévő munkamenet.

Ismerkedj te is s színekkel, és formákkal. Fedezd fel hogy hová kell egy szép ív, és hová kel törés. A kontúrosabb (old, vagy new school) tetoválásoknál is ésszerűen rakjuk a vastagabb, vékonyabb vonalakat. Például ezt gyakorolhatod egy egyszerű diák ecsettel is papíron, mert szinte ugyanúgy működik, mint a tetoválásnál.

Egyszóval vannak dolgok, amik kívánják az elméleti hátteret. Hiszen ha az ember csak gyakorlattal rendelkezik, abból rutin lesz, de leragad, és megunja a dolgot.

Nézegess több videót, vagy a közelgő expókon dolgozó tetoválókat, ki milyen technikával dolgozik! És vésd jól az eszedbe:

Attól, hogy valaki fejjel lefelé jobbról-balra húzza a gépet, neked nem biztos, hogy az áll majd a kezedre! Légy kreatív, és úgy dolgozz, hogy ne a leírt szabályokra kelljen figyelned!

Remélem segítettem! További szép napot, és sok munkát kívánok! Ha pedig bármi kérdésed van, írj nyugodtan!

Üdv: Nail

Kaptam még ehhez hasonló leveleket, így remélem ez az információcsere másoknak is segíteni fog. Ha neked is kérdésed lenne, nem vagy biztos valamiben, vagy csak szimplán kritikát vársz, írj nyugodtan nekem, vagy ide a blogra. Valahogy majdcsak tudjuk orvosolni a problémákat :)

És itt ismét leszögezném, amit a főoldalon már leírtam. Minden tetováló másképp dolgozik, így én is. Ezért több mindenben térhet el a munkamenetünk. Egyben azonban biztos, hogy egyetértünk:

Jó tetováló nem a profi felszereléstől, vagy a hibátlan rajzolástól lesz, hanem a tapasztalattól...ami még rám is bőven fér!